Op zoek naar schaars (zorg)talent

Krapte in de arbeidsmarkt: helaas heeft elke (zorg)organisatie ermee te maken. Het is moeilijk om voldoende zorgpersoneel binnen te halen én te houden en dat terwijl deze krachten juist nu zo ontzettend hard nodig zijn. Ook een landelijke organisatie die zorg biedt aan mensen met een verstandelijke beperking moest een oplossing vinden voor deze uitdaging. Dames met Zorg! kwam natuurlijk direct in actie.

We plaatsten de organisatie in de schijnwerpers tijdens de Week van Zorg & Welzijn 2019 met een unieke car challenge actie: medewerkers reden als ambassadeurs in hun eigen auto met opvallende magneetstickers om zo toekomstige collega’s te interesseren voor werken bij de organisatie. Ook fristen we de ‘Werken bij’-website op en gaven we alle arbeidsmarktcommunicatie-uitingen dezelfde uitstraling.

We lanceerden en ontwikkelden een referral actie waarbij medewerkers een bonus ontvingen als ze een nieuwe sollicitant of collega aanbrachten. Dat klonk veel medewerkers blijkbaar als muziek in de oren want de organisatie kon voor alle vacatures kiezen uit meer dan voldoende reacties. Er werden mooie matches gemaakt en maar liefst 20 medewerkers ontvingen een bonus voor het aandragen van een nieuwe collega.

Dames met Zorg! introduceerde daarnaast een opzet voor banenmarkten en organiseerde er meteen een paar. Elke keer met een uniek – en vaak ludiek! – thema. Een mooie en laagdrempelige manier om kennis te maken met de organisatie. En het bleef niet bij kennismaken alleen want veel van de marktbezoekers werken er nu!